
Czym jest wczesne wspomaganie rozwoju dziecka?
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, rozumiane jest jako wczesne oddziaływanie rewalidacyjno – wychowawcze stymulujące rozwój, obejmujące potrzeby wychowawcze dziecka, z uwzględnieniem potrzeb rodziny. Jest to jeden z elementów, obok działań medycznych, wielospecjalistycznej, kompleksowej i skoordynowanej pomocy dziecku. W naszym Ośrodku funkcjonuje od 2008 roku. Terapię prowadzimy na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, którą wydaje poradnia psychologiczno-pedagogiczna w miejscu jego zamieszkania. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka. Są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną. W przypadku dzieci, które ukończyły 3 rok życia, zajęcia mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin. Terapia dzieci, które nie ukończyły 3 roku życia, może być prowadzona także w domu rodzinnym.
Wczesnym wspomaganiem obejmuje się dzieci w wieku od 0 do ukończenia 7 roku życia, które są:
- zagrożone nieprawidłowym rozwojem dzieci z grupy wysokiego ryzyka ciążowo - porodowego,
- opóźnione w rozwoju psychoruchowym lub upośledzone umysłowo lub/i z niepełnosprawnością sprzężoną w przebiegu różnych jednostek chorobowych,
- wrodzonych wad rozwojowych układu nerwowego (np. przepukliny oponowo – rdzeniowe, małogłowie, wrodzone wodogłowie),
- zespołów chorobowych uwarunkowanych genetycznie w tym z aberracjami chromosomowymi (np. zespół Down
- chorób metabolicznych układu nerwowego,
- jednostek chorobowych, gdzie głównym objawem jest upośledzenie umysłowe oraz upośledzenie umysłowe bez ustalonej etiologii,
- jednostek chorobowych, gdzie głównym objawem są trwałe dysfunkcje aparatu ruchu (np. dziecięce porażenie mózgowe, miopatie, zaniki nerwowo – mięśniowe, następstwa chorób urazowych i zapalnych OUN),
- zespołów mikrozaburzeń czynności mózgu o ciężkim przebiegu,
- z całościowymi zaburzeniami rozwoju (Autyzm, Zespół Aspergera, Zespół Retta),
- innych jednostek chorobowych wpływających na nieprawidłowy rozwój psychomotoryczny,
- zespołów padaczkowych,
- wielorakich niepełnosprawności tzn. upośledzenia umysłowego ze sprzężoną niepełnosprawnością w zakresie słuchu, wzroku, ruchu i innych,
- z nieprawidłowym rozwojem psychomotorycznym bez ustalonej etiologii,
- niewidome lub słabo widzące,
- głuche lub słabo słyszące,wielorako niepełnosprawne.
- rozwijające zdolności poznawcze i komunikacyjne,
- rozwijające funkcje wzrokowe, słuchowe,
- rehabilitację ruchową,
- terapię integracji sensorycznej (SI),
- ćwiczenia usprawniające funkcje językowe,
- rozwijające orientację i poruszanie się w przestrzeni,
- ćwiczenia umiejętności samoobsługi i funkcjonowania w środowisku.
Pomoc w stosunku do rodziców może dotyczyć:
- udzielania informacji na temat specyfiki rozwoju małego dziecka z problemami,
- wsparcia w procesie pełnej akceptacji niepełnosprawnego dziecka,
- wzmacnianie więzi emocjonaknej pomiędzy rodzicami i dzieckiem,
- rozpoznawania jego zachowań i ich odpowiedniej interpretacji oraz prawidłowej reakcji na nie,
- instruktażu i poradnictwa w zakresie działań rewalidacyjnych,
- wprowadzania dziecka do grupy rówieśniczej w przedszkolu i szkole,
- zapoznawania z aktualnym systemem pomocy socjalnej,
- informowania o potrzebie wyposażenia dziecka w niezbędny sprzęt, pomoce i inne przedmioty.
W Ośrodku można skorzystać ze specjalistycznej pomocy i porady:
- psychologa,
- pedagoga specjalnego (oligofrenopedagog, tyflopedagog, surdopedagog),
- logopedy,
- rehabilitanta ruchowego,
- terapeuty integracji sensorycznej
Zajęcia wczesnego wspomagania prowadzą nauczyciele posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka i specjaliści (psycholog, logopeda, rehabilitant i inni), którzy tworzą zespół wczesnego wspomagania. Pracą zespołu koordynuje Dyrektor szkoły lub placówki, przy której zespół został zorganizowany, albo upoważniony przez niego nauczyciel. Nauczyciele i specjaliści w oparciu o przygotowany na podstawie diagnozy program pracy rewalidacyjnej realizują zajęcia oraz we współpracy z innymi specjalistami (audiologiem, okulistą, ortopedą, pediatrą) przeprowadzają analizę efektów oddziaływań i ewentualną modyfikację programu pierwotnego.
Skład obecnego zespołu wczesnego wspomagania:
mgr Sylwia Ćwiklińska – terapia psychologiczna
mgr Izabela Starościc – terapia pedagogiczna, integracja sensoryczna
mgr Magdalena Nockowska – terapia pedagogiczna, integracja sensoryczna
mgr Anita Durczak – integracja sensoryczna, rehabilitacja ruchowa
mgr Izabela Kozieł – terapia logopedyczna
Kontakt:
tel. 44 732 67 76 lub 44 732 67 77
kom. 509157953 p. Izabela Starościc - konsultacje nieodpłatne